Onze groepsreis naar Jordanië

16 juni 2016

In mei 2016 maakten we met Middenoostenreizen.com een groepsreis door Jordanië. Onder andere Wim & Rizet reisden met ons mee door dit land en schreven hierover een reisverslag.

Voordat we op reis gingen hadden we ons natuurlijk online al wat ingelezen en wat rondgesnuffeld op internet. Toch heeft de reis uiteindelijk al onze verwachtingen overtroffen. Wat een bijzonder land, vriendelijke mensen, perfecte hotels en accommodaties en super gidsen die weten wat service is! Complimenten daarvoor.

Start van onze groepsreis

Op dag een kwamen we aan in Amman, de hoofdstad van Jordanië.  Deze dag was er verder geen programma maar hadden we om te acclimatiseren. We hebben wat gedronken op een trendy dakterras op het dak van ons hotel. De volgende ochtend gingen we Amman in om de stad te bezoeken. Een drukke, hectische stad. We bezochten hier de Blauwe moskee en de souq. De stad was alles wat je van een drukke stad verwacht.  De dag hierop volgend verlieten we de hectiek van Amman en zijn we door gereisd naar Jerash. Hier gingen we op pad met een lokale gids die ons in goed Engels vertelde over Jerash. Een grote uitgestrekte Romeinse ruïne. Wat voor meer bezienswaardigheden geldt, is ook zo voor Jerash. Je moet het zelf zien, want de foto’s laten maar een deel zien.

Vanuit Jerash zijn we verder naar Ajloun gereisd. Een oud fort wat is gelegen op een berg in het Noorden van Jordanië, vanuit Ajloun heb je een prachtig uitzicht over de mooie groene heuvels in het Noorden. De reis ging verder richting Irbid, de tweede stad van Jordanië. Aan het einde van de middag kwamen we aan bij onze accommodatie voor de overnachting. Niemand had verwacht wat we hier te zien kregen. Een sprookjesachtige oase met een prachtig oud landhuis, met een groot zwembad wat is gevuld met licht vulkanisch water. Temperatuur: 28 graden, heerlijk om even in te relaxen na het reizen. Onze lokale gidsen bereidde hier een heerlijke BBQ met lokale specialiteiten voor ons voor. Een fantastische maaltijd, bereid door Laura & Ray. De overnachting in het oude landhuis was prima. Grote smaakvol ingerichte kamers.

In de ochtend verlieten we de locatie weer met enige weemoed. Vanuit het Noorden ging de reis richting de Dode zee. Onderweg hebben we een stop gemaakt bij Mount Nebo, waar Mozes naar het ‘beloofde land’ heeft gekeken. Een bijzondere plek gezien de geschiedenis die zich hier heeft afgespeeld.

Tegen de middag bereikten we de Dode Zee. En alle verhalen kloppen, je kunt er je boek in lezen en het water is vies zout. Nadat we een duik genomen hebben in het water van de Dode zee en ons in hadden gesmeerd met modder kwamen we binnen bij – het mooiste hotel van Jordanië.
Het Kempinski, nog nooit zoiets gezien, echt vijf sterren waardig….

Van Wadi Mujib naar Petra

Na een lekker en uitgebreid ontbijt gingen we naar Wadi Mujib. Een heftige hike door een ruige wadi. Jammer genoeg geen foto’s, toestel en telefoons achtergelaten i.v.m. waterstand in de kloof. Onze gids had zijn waterdichte rugzak verkeerd ingeschat, dus telefoon nat en foto’s weg. Maar de herinnering blijft. Goede teambuilding nodig daar en na tweeënhalf uur weer veilig terug. Echt moe maar voldaan zeggen ze dan.

Onze tocht vervolgden we naar Wadi Musa. Het dorpje wat bij Petra ligt. We overnachtten in Wadi Musa om de volgende morgen vroeg richting Petra te gaan. Wat de reisorganisatie heeft geregeld, is achteraf prachtig, na een hike van ruim twee uur, onder begeleiding van een lokale bedoeïenen gids, kwamen we via de achterkant Petra binnen. Bij het Klooster, na een lekker glaasje thee gaan we de kloof in en val je van de ene verbazing in de andere. Als we na een paar uur bij de Schatkamer aankomen, alsmaar bergaf, dan is het plaatje compleet. Wij komen veel uit geruster aan bij het begin dan vele anderen die we tegenkomen op de weg naar boven.

Via de backdoorhike naar Petra begin je bij het Klooster

Daarnaast hebben we een prachtige bergwandeling gemaakt door de achtergelegen bergen van Petra, perfect. We zien de route een keer en hoeven dus niet dezelfde weg terug.

Op naar de woestijn

Vanuit Petra zetten we koers richting Wadi Rum, de woestijn. Na een half uur in het zand te hebben gezeten – met koud – biertje natuurlijk geregeld door Ray, zien we de zon ondergaan in de woestijn. Magisch! In het avondlicht zijn we naar het tentenkamp gereden. Lekker eten en een luxe tent, met normaal bed!

Met een biertje in je hand genieten van de zonsondergang in de Wadi Rum, Jordanië

In de woestijn hebben we rondom het kampvuur gezeten. Een avond rondom het kampvuur zoals het hoort, veel lol en verhalen, Ray houd je goed bezig. Na een heerlijk donkere, stille nacht ’s morgens ontbeten in de woestijn. Daarna vertrek voor de jeepsafari. Wat ik niet had verwacht is de kleurenpracht in de woestijn. Had alleen zand verwacht maar dit moet je echt zelf ervaren, kan het niet goed beschrijven, maar voor mij is Wadi Rum het mooiste deel van de reis zonder de rest te kort te doen…Toch gaan we weer de woestijn uit om de laatste dagen aan de Rode Zee door te brengen. Raar om op 18 kilometer afstand zowel Egypte, Saoedi-Arabië als Israël te zien liggen.

Het hotel in Aqaba is goed en heeft vier of vijf prachtige zwembaden en het ligt aan het strand, dus je kunt ook zo de zee in. Lekker een paar dagen uitgerust en ’s avonds heerlijk gegeten in de jachthaven vlakbij. Toen kwam er helaas toch een einde aan de reis. Nog wel een stukje rijden van Aqaba naar Amman, maar onderweg is er genoeg te zien.

Wat me achteraf pas opvalt, is dat ik me geen moment onveilig heb gevoeld in Jordanië. Behalve op de weg, waar ze iets andere verkeersregels hanteren dan wij hier in Nederland.

Tot slot, een prachtige reis, een fijne groep mensen en een perfecte opbouw van de reis zelf. Complimenten daarvoor. Het team ter plaatse bestaande uit Laura, Ray en chauffeur Rafat hebben echt laten zien dat je zo het verschil kunt maken. Bedankt mensen. En Middenoostenreizen.com, wij gaan zeker nog vaker met jullie op reis. Prima geregeld.

Rizet en Wim

Wil jij net als Wim & Rizet ook naar Jordanië? Bekijk dan hier alle reizen naar het land »

Artikel delen:

Blijf op de hoogte

Mis niets en ontvang meer reisinspiratie, tips en nieuws rechtstreeks in uw inbox!