Op ontdekkingsreis in Jordanië

17 januari 2014

Het team van Middenoostenreizen.com is eind september op ontdekkingsreis door Jordanië gegaan. De sfeer zat er meteen goed in bij aankomst op Schiphol, het Jordanië gevoel begint al bij het zien van de typische vliegtuigen van Royal Jordanian.

In Jordanië hebben wij een vast team van professionals klaar staan om onze reizen daar  te begeleiden.  Na de ontvangst door Ray en Saif op  het Queen Alia Vliegveld zijn we een stuk door Amman gereden om alvast de sfeer van het land te proeven. Hierna Zijn we gaan eten in een van de beste restaurants van Amman. Dit rooftop restaurant is dan ook een echte aanrader, vanaf hier heb je een fantastisch uitzicht over de stad. Het eten is een perfecte mix van internationale gerechten met de traditionele Jordaanse keuken.  ( Old view restaurant )

Na dit eerste avondmaal zijn we naar het hotel gereden voor de eerste nacht. We verbleven deze nacht in het Kempinski Dead Ishtar hotel, zodat we in de ochtend een duik konden nemen in de Dode zee. Na het ontbijt was het zover, we hadden even tijd om in de Dode zee te springen. Na deze bijzondere ervaring en de standaard ‘ ik lees de krant ’ foto’s hebben we ons zelf ingesmeerd met het zwarte modder uit de Dode zee. Een tip voor als je wat meer tijd hebt hier, maak gebruik van de Hamman in het Kempinski hotel. Ze geven hier heerlijke massages en schoonheidsbehandelingen met producten gemaakt uit de Dode zee. Na een relaxte ochtend ging de reis verder richting Jerash.Jerash is een oude ruïne stad op ongeveer 45 minuten rijden vanaf Amman. Als je hier aankomt rijden heb je nog geen idee wat zich bevindt achter het schamele  en roestige toegangshek.

Jerash (in de oudheid bekend als Gerasa) is een stad in het noorden van Jordanië gelegen 45 km ten noorden van de hoofdstad Amman, aan de rivier de Jabbok. Gerasa wordt beschouwd als één van de belangrijkste Grieks-Romeinse-Byzantijnse steden in het Midden-Oosten. De stad was één van de Dekapolissteden. Het is thans een uitgebreide archeologische site.

Eenmaal het hek gepasseerd kom je terecht in een mega grote ruïne stad waar meer oudheid en ruïnes te zien zijn dan in heel Rome. Samen met onze ( lichtelijk gestoorde ) gids Nadine gingen we de stad in.

TIP: Als je naar Jerash gaat, neem Nadine mee als gids want zij weet alles. Ze vertelt het verhaal van de stad vanuit verschillende perspectieven en heeft een fantastisch gevoel voor humor.

Na Jerash zijn we een stuk richting het noorden gereden, omdat Ray ons wilde laten zien dat het noorden van Jordanië zo anders is qua natuur. En gelijk had hij hoe hoger we kwamen hoe groener alles werd, prachtige natuur en fantastische bergen met onbetaalbare uitzichten. Hierna reden we terug naar Amman en brachten we een bezoek aan de Citadel, waar we net Julio Iglesias gemist hadden. Hij had de avond ervoor een concert gegeven hier.

TIP: Als je in Amman bent check agenda van het Citadel en als er een concert is, bezoek dit, alleen al om eens een concert mee gemaakt te hebben tussen de ruïnes van een oude stad.

Na deze hele lange dag vol indrukken gingen we terug richting het hotel in Amman. We hebben overnacht in het viersterren Al Qasr hotel. Een goed hotel op een centrale locatie. Dit hotel heeft een verrassend goed ontbijt.

De volgende dag vertrokken we via de Kings Highway  richting Madaba, Kerak en zijn we gestopt in Wadi Bin Hamad . Over Madaba kan ik erg kort zijn. Het is een leuk dorpje, waar je prima kan lunchen, de kerk met de mozaïeken moet bezoeken en dan weer snel verder moet rijden. Ga niet de toeristische pottenbakkerijen in of tapijtweverijen. Dit is, helaas al erg gericht op toeristen en komt erg nep over. Je kunt deze tijd veel beter benutten. Wij zijn door gereden naar Mount Nebo. Wat op zichzelf niet erg veel voorstelt, er staat een onafgebouwde kerk en er is een klein museum, maar op deze berg liggen zoveel geschiedenis verhalen dat je het voelt als je er naar toe loopt. Vanaf Mount Nebo kijk je uit over het beloofde land. Mozes heeft vanaf hier de oversteek naar Israël gemaakt.

Na Mount Nebo namen we afscheid van Nadine, ze houdt niet van Wandelen, moe worden of actieve dingen dus ging ze absoluut niet mee met onze volgende activiteit. We reden via onbeschrijfelijk gave bergweggetjes richting Wadi Bin Hamad. Ray & Saif namen ons mee op de ‘ toeristische route ‘ lees onbegaanbare wegen, afdalingen die steiler waren dan de top van de Mont Blanc ( oke in onze beleving op dat moment) en slapende geiten op de weg. Deze geiten blijven trouwens gewoon liggen als je toetert of ze vraagt aan de kant te gaan. Dus je moet een aantal keer de auto uit om de weg vrij te maken.Eenmaal helemaal onder in het dal aangekomen kom je bij de ingang van Wadi Bin Hamad. Een groene oase, waar een paar oude mannen zitten en de boel in de gaten houden en waar je even koffie mee moet drinken. Bij Wadi Bin Hamad stonden we perplex: WOW, kleine watervalletjes, groene natuur tussen de bergen niet te beschrijven. Doe ik verder dus ook niet, je moet zelf maar eens gaan kijken ;)Na Wadi Bin Hamad reden we verder naar ons hotel in Petra. Eenmaal aangekomen in het Marriot hotel in Petra was het al lang donker en was het na het eten tijd om naar bed te gaan. ’s Ochtends heb je vanuit dit hotel een prachtig uitzicht over de bergen bij Petra. Je kunt hier dan ook een kamer vragen met mountain view, weer eens wat anders dan ocean view, maar zeker de moeite waard.

Na het ontbijt werden we weer opgehaald door Saif om richting Petra te rijden. We gingen Petra niet bezoeken via de normale weg, vanaf beneden zoals iedereen, nee we gingen samen met Ghasaab op pad. Ghasaab is een bedoeïenen man die in de grotten woont van Petra. Na een kleine 40 minuten rijden in zijn Roze Suzuki jeep was de benzine op. Er was dus nog een mogelijkheid, verder lopen.Samen met Ghasaab gingen we via de bergen naar Petra Hiken.  Onderweg vertelde hij alles over de planten, dieren en het leven in zijn grot. Na een stevige tocht van 3,5 uur kwamen we aan bij het Hoogst gelegen klooster van Petra. Van de foto’s kenden we alleen het grote klooster aan het begin, maar Petra is een onwijs grote stad en we waren slechts op het begin. Na een half uur pauze gingen we verder zonder Ghasaab en ontmoette we onze Nederlandstalige gids ergens halverwege. We hebben de hele dag verder met hem door Petra gelopen en vielen van verbazing in verbazing, wat een prachtige ervaring was dit. ( zie de foto’s )

In de avond rond 18:00 toen we bij de ingang van Petra stonden, hebben we ons gehaast richting onze slaapplek in Wadi Rum om de zonsondergang mee te kunnen maken in de woestijn.  Eenmaal aangekomen bij het woestijnkamp gingen, Ralph, Noor, Ray, Saif en ik een berg beklimmen, paar biertjes meegenomen en daar hebben we de zonsondergang gekeken. Super ervaring ! Zo stil, zo groots en prachtige kleuren!

Na de zonsondergang begon het feest in het Woestijnkamp, bij ons was het dubbelfeest, Noor was jarig en we hadden weer een slopende dag overleefd. De mannen van het woestijnkamp gingen het eten maken op een traditionele woestijn manier. Kuil graven, vuur stoken in de kuil, vlees in een stoof in de kuil, zand er weer op en een uurtje wachten. Na deze welverdiende maaltijd moest er nog even getrouwd worden in de woestijn. Aangezien er verder niemand was in het kamp, waren Ralph en Noor de gelukkige. Beetje flauw, wel grappig. Deze avond hebben we nog lang buiten gezeten, sterren gekeken in de woestijn en genoten van de stilte en het meer dan genoeg voorradige bier.In de vroege ochtend gingen we op pad met 4 x 4 jeeps om de woestijn de verkennen. We hebben 4 uur lang rondgecrosst door de woestijn waarna we een schaduw plek zochten naast de rotsen om te gaan barbecueën in de woestijn. Het leuke aan de woestijn is dat het steeds anders is, In Jordanië zie je veel bergen afgewisseld met grote uitgestrekte zandvlaktes. Na de lunch gingen we verder per kameel. Op een kameel door de woestijn, kon niet beter. Na deze kameeltocht begrijp je wel waarom het vroeger allemaal wat trager ging…

TIP: Neem water mee in de woestijn! Veel water!

Toen we van de kameel afstapten, zijn we verder gereden naar Aqaba, na een kort ritje van 40 minuten kwamen we aan in Aqaba. Hier hebben we even 2 dagen heerlijk gerelaxt, aan het strand gelegen, gesnorkeld en even bijgekomen van de zware dagen die achter ons lagen. In Aqaba hebben we verschillende hotels bezocht om te kijken welke hotels het meest geschikt waren voor onze programma’s. Aqaba is ook erg populair als duikbestemming.

TIP: In Aqaba is het aan te raden om een strand hotel te nemen zoals het InterContinental of Kempinski Hotel.  Deze hotels liggen aan het strand en zijn niet veel duurder dan 4 sterren hotels in het centrum van de stad.

Na een aantal dagen relaxen in Aqaba en een tussendoor stedentrip Jeruzalem zijn we nog een aantal dagen terug gegaan naar Amman. Waar we samen met Laura, Ray en Saif het lokale nachtleven zijn gaan ontdekken. Zeker de moeite waard om biertjes te gaan drinken in Rainbowstreet. De mensen in Jordanië zijn uiterst vriendelijk en komen graag met je in contact. Op onze een na laatste dag in Jordanië hebben we misschien wel het meest gave van de hele reis ondernomen. We gingen op pad naar Wadi Mujib. Deze Wadi is alleen te betreden vanaf 1 april tot en met 1 oktober en vanaf 18 jaar. Waarom ? Omdat je anders verzuipt. Wadi Mujib is een grote waterval en je moet een redelijke conditie hebben om deze hike te maken. Je loopt vaak tot aan je oksels in het water en onderweg zijn we ongeveer 35 schoenen tegen gekomen die mensen kwijt waren geraakt door de kracht van het water. Maar, als je de kans hebt om naar Wadi Mujib te gaan, MOET je dit echt doen, al is het maar om aan het einde beloond te worden met de rug-massage-waterval…

De volgende dag vlogen we weer terug van Amman naar Amsterdam om uiteindelijk thuis pas te beseffen met het foto’s kijken hoeveel gave dingen we gezien en gedaan hebben.

Jordanië is een echte aanrader voor diegene die houdt van actieve vakanties. Na alle inspanningen een aantal dagen aan de Rode zee in Aqaba en je hebt een pracht reis!

Artikel delen:

Blijf op de hoogte

Mis niets en ontvang meer reisinspiratie, tips en nieuws rechtstreeks in uw inbox!