De reiservaring van Ilona in Jordanië

30 april 2014

Na het zien van de eerste reis die Rob zelf naar Jordanië had gemaakt, wist ik het meteen. Hier moet ik naar toe!

Een prachtig land met veel cultuur, activiteiten en lekker eten! Toen was het eindelijk zover, na een vlucht vanaf Amsterdam kwam ik samen met mijn ouders en broertje aan in Amman om aan onze reis te beginnen. De eerste keer dat we met een groepsreis meegingen, en zeker niet de laatste keer. Na goed ontvangen te zijn door onze reisleider met een lekker koud biertje was het tijd om te gaan slapen, op naar een dag vol avontuur.

De eerste dag zijn we met de groep Amman ingegaan, waarbij we de plaatselijke markt hebben bezocht. Een ervaring op zichzelf, van een kilometer afstand hoor je de verkopers hun producten in het Arabisch aanprijzen. Hoewel we er weinig van verstonden was het hilarisch om over deze markt heen te lopen. Na een iets minder lekker bakje Arabische koffie, niet bepaald filter koffie zoals we hem thuis kennen gingen we op weg naar Jerash, wat in het begin een beetje leek op een ruïne met een klein museum bleek een gigantisch landschap met cultuur te zijn. Prachtig, en met de juiste gids een hele ervaring. Na een hoop nieuwe kennis te hebben opgedaan zijn we vertrokken richting Dode Zee, waar we aankwamen in het Kempinski Resort. Wauw! Het mooiste resort wat ik ooit heb gezien, genoeg om te ontspannen, zwembaden waar je u tegen zegt en heerlijk eten en drinken op de mooie terrasjes op het resort. Nog even een super mooie zonsondergang te hebben meegepakt gingen we met een tevreden gevoel slapen. De volgende dag zijn we voor een spa kuurtje de Dode zee in gedoken, wat nog best een opgave was met al dat zout. Dan maar drijven, na een modderbadje was iedereen weer fris en fruitig met een onwijs zacht huidje. Om naast wat ontspanning ook nog wat cultuur te snuiven zijn we naar de berg van Mozes gereden, met een touringcar door de smalle bergweggetjes. Onderweg een prachtig uitzicht met veel ‘tentenkampen’ hoe sommige lokale bevolkingsgroepen leven, een hele aparte ervaring. Ondanks ik niet gelovig ben was het een mooie plek boven op de berg, nog even gezwaaid naar het beloofde land en op weg naar een lokale lunch. Niet echt thuis in de Jordanese keuken was ik blij verrast, brood dat vers voor je neus gebakken werd en verse salades met heerlijke vleesgerechten.

Petra, wereld bekend cultureel erfgoed. Ik had me voorafgaand aan deze reis goed ingelezen in materie. Maar de ervaring om het te zien is onbeschrijfelijk. Rob en onze lokale gids vonden het een goed idee om via de achterkant Petra te trotseren, wandelend, soms klimmend en klauterend door het Jordaanse landschap wat een tocht an sich was. Lopend langs de mooie natuur van Jordanië en een hoop berggeitjes te hebben gezien kwamen we aan in Petra, het eerste ‘uitgehakte’ klooster was geweldig, vooral omdat het niet toeristisch was en omdat er een gevoel van rust was. Mooie ervaring, na het zien van alle kamelen en cultuur was het tijd om echt de woestijn te trotseren, nog even een zonsondergang meegepikt en toen met de jeep naar ons tentenkamp in de woestijn! Primitief maar toch luxe voor een woestijn, na de nodige biertjes de mooiste jeepsafari, onder een adembenemende sterrenhemel te hebben beleefd was het tijd om een nachtje in de woestijn door te brengen. Na een stevig ontbijt gingen we een jeepsafari doen, dit was echt geweldig, crossen, stoppen bij de mooiste plekjes en een overheerlijke lunch midden in de woestijn. Soms moest de jeep even uit het zand geduwd worden wat voor de nodige hilarische momenten zorgde. Nog even een ritje op een kameel gemaakt, want dat kan thuis natuurlijk niet was het een vermoeiende dag. Een lekkere duik in het zwembad van ons volgende hotel was wel op zijn plaats. Daarna een lekker Thais diner, onder het genot van een buikdanseres wat uitmondde in een karaoke avond in het restaurant.

De volgende dag gingen we met een jacht de zee op om te snorkelen in de onwijs heldere zee, waar we een schildpad zagen zwemmen. Geweldig om dit te mogen zien! Na een vers bereiden lunch was het weer tijd voor een beetje ontspanning. Nog even Aqaba in voor wat souvenirs en na de plaatselijke moskee te hebben gespot was het tijd voor een luxe etentje bij de Royal Yacht club, een heerlijk Italiaans restaurant met prachtig uitzicht op de haven. Nog even tot in de late uurtjes doorgehaald, want dat hoort er nou eenmaal bij!

De volgende dag weer richting Amman, waarbij we stopte bij Wadi Arabia voor een prachtige hike in de Wadi. Nog in de veronderstelling droge voeten te houden begonnen we de hike. Maar na een tijdje nam de waterpret het over en begon de tocht; klimmen in het water en dammen bouwen. Goed vermoeid kwamen we weer aan bij de bus voor onze terugreis naar Amman. Na een geweldige sushi maaltijd in het hotel restaurant op de bovenste verdieping met een uitzicht tot aan ver in Amman, zat onze vakantie er weer bijna op. Het was alweer het tijd om afscheid te nemen. Helaas, want dit was een van de mooiste reizen die ik heb gemaakt. De groep was geweldig, gezellig en ik heb een top tijd gehad! De lokale mensen waren super vriendelijk en gastvrij! En natuurlijk de gids en reisleider verdienen een dikke 10! Alles was top geregeld en verzorgt, en we hebben met een dik tevreden gevoel Jordanië weer verlaten.

Gelukkig gingen wij nog even een weekje door naar Israël om nog meer mooie plekjes te ontdekken. Na een hele aparte rond de 10 douanetellende grensovergang, die pak en beet 3 uur duurde kwamen we aan in het beloofde land. Naast nog 12897496 Palestijnen die er zeker 2 keer zo lang over hadden gedaan om de grens over te komen. Wat een overdreven strenge controles. Je zou zeggen dat ze wel heel bang zijn in Israël. Jeruzalem, een mix van moderne winkelstraten tot aan eeuwen oude kerken met een hoop geschiedenis. Natuurlijk niet te vergeten de oude stad, waarbij de christenen en Joden, Armeense en islamitische volken in een prachtige stad samen wonen en leven. Naast de welbekende Klaagmuur is er een hoop te zien omtrent de godsdiensten die geloven in Jezus. Soms een beetje te gelovig allemaal, maar het is wel mooi om te zien. De Klaagmuur was zeker een aparte verschijning an sich. Naast Jeruzalem als oude stad was er het oude treinstation, wat omgetoverd was tot ‘healty food station’ waarbij vele restaurantjes, cafeetjes supermarkten en veel entertainment was. Een goede plek om uit te rusten na een dag wandelen in de stad. Naar veel te bezichtigen was er ook een hele grote winkelstraat met gezellige terrasjes en leuke winkels. Wederom verbleven we in een luxe hotel die heerlijk dichtbij zowel de stad als de restaurantjes was.

Wel erg wennen vond ik het feit dat bijna iedereen met een groot geweer op straat loopt, omdat ze daar allemaal in het leger zitten hoorde ik later van onze gids die ons een goede uitleg gaf over de geschiedenis van Jeruzalem. Na twee dagen rondgelopen en veel gezien te hebben zijn we een ochtend naar Bethlehem gegaan, wat in Palestina ligt. Met wat kriebels in mijn buik werden we met een taxi naar de grens gebracht, waar een Palestijnse taxi ons weer op kwam halen om ons over de grens te brengen. Een beetje eng was het wel, maar achteraf bleek het reuze mee te vallen, zo zie je maar weer wat de media voor invloed heeft. De mensen in Palestina waren super vriendelijk en behulpzaam, in tegenstelling tot de meeste inwoners van Israël, zij droegen ook geen geweren en er hing een hele relaxte gezellige sfeer. Bethlehem zelf vond ik niet heel bijzonder, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik niet gelovig ben. De kerk waar Jezus geboren zou zijn was wel een verhaal apart, maar dat kwam voornamelijk door de mensen die helemaal opgingen in de plek van datgene waar zij in geloofde. Dat mensen zich zo kunnen overgeven aan iets wat misschien wel niet eens ooit heeft bestaan, ik ben niet gewend om dat in zulke grote getale te zien. Wonderbaarlijk en een beetje vreemd wel. Een ochtend in Palestina was voldoende, we werden nog door de stad rondgeleid door een local, wat erg leuk was omdat we op plekken kwamen waar de meeste toeristen normaal niet komen. Na nog wat gegeten te hebben en een goede nachtrust was het tijd om te gaan relaxen in Tel aviv. Heerlijk nog even een paar dagen strand, winkelen en tot rust te komen. Met de geweldige strandtentjes, super lange boulevard ben je daar aan het juiste adres.

Omdat we toch nog even de oude stad Jaffa wilde zien zijn we daar nog heen gelopen, over de boulevard, zo’n 2 uur heen en weer 2 uur terug. Na het kopen van wat souvenirs, nog even van het uitzicht te hebben genoten en de plaatselijke rommelmarkt te mogen meemaken nog even lekker 2 dagen zwemmen in de zee en weer terug richting Nederland. HELAAS! Wat een GEWELDIG, MOOIE, LEUKE en PRACHTIGE REIS! SUPER GOED VERZORGD! Wij zijn met een blij gevoel naar huis gegaan, en ik kan niet wachten tot ik weer een mooie reis kan gaan maken!

Wil jij ook de reis maken die Ilona heeft gemaakt? 25 augustus 2014 vertrekt de volgende groepsreis » klik hier voor meer info

Artikel delen:

Blijf op de hoogte

Mis niets en ontvang meer reisinspiratie, tips en nieuws rechtstreeks in uw inbox!