Ilona haar reiservaring door Oman

10 april 2015

Na een geweldige, indrukwekkende en leerzame reis naar Jordanië in 2014 met Middenoostenreizen.com liet ik me dit jaar weer verleiden tot de schoonheid van het Midden-Oosten.

Dit keer stond Libanon op de planning, in mijn ogen een unieke, prachtige bestemming. Helaas kregen de meeste die met ons meereisde naar Jordanië koudwatervrees voor de reis naar Libanon en sloegen zij Libanon 2015 over. Echter kregen later de “die-hards” die nog wel van plan waren om te gaan slecht nieuws, vanwege de onrust die er in het land heerste twee maanden voor vertrek (en tot op heden helaas nog steeds) werd deze reis gecanceld. Wat nu? Was onze eerste gedachte, al snel kwam Rob met een goed alternatief: Oman.

Lichtelijk teleurgesteld en met Libanon nog in ons achterhoofd begonnen wij aan deze reis op 21 maart. Rond een uurtje of 6 in de ochtend op weg naar Schiphol, om samen met nog 3 overgebleven helden (Tommy, Rene en Rob uiteraard) aan onze reis te gaan beginnen. Na een uurtje of 6 gevlogen te hebben waren we op de plek van bestemming, Oman! Een aantal warme gevoelens komen op dat moment direct in je op, warmte om 22:00 uur ’s avonds terwijl het in Nederland regent, de Arabische drukte en de traditionele kledij. Een gevoel van opluchting, avontuur en gezonde spanning rilde door ons lichaam.

Nog geen half uur later hadden wij onze eerste bijna doodervaring al te pakken, onderweg naar het hotel voor die avond hadden we bijna twee ezels frontaal geschept. Gelukkig liep dit allemaal goed af en konden we rustig verder richting ons hotel. Eenmaal aangekomen daar nog een lekker hapje gegeten gepaard met een biertje (of twee) om de toch nog wat onwennige hitte te onderdrukken.

Na een heerlijke nacht in ons hotel bestond de eerste dag van onze reis uit relaxen in een van de luxere hotels van Oman, een lekker dagje zwemmen en bijkomen van de reis en de biertjes die de avond daarvoor genuttigd waren. In de avond stond de Souq (markt) nog op de planning, om daar natuurlijk nog de nodige winkeltjes (wellicht op basis van commissie) te bezoeken en een traditionele Turkse maaltijd te nuttigen met Ahmed, onze reisleider uit Oman.

Start roadtrip met 4WD

De volgende dag was het tijd om Oman te gaan verkennen, hier kwamen we immers toch voor. We gingen met onze jeep een heel eind rijden en stopte onderweg bij de mooiste stranden, gingen we offroad waardoor wij Nederlandse helemaal lyrisch werden, terwijl dit in Oman de normaalste zaak van de wereld is en hebben we onze eerste Wadi bezocht. Natuurlijk hebben we deze getrotseerd in 40 graden en hebben de mannen zelfs nog gezwommen. Adembenemend was het, maar ook weer totaal anders als ik dit vergelijk met de reis een jaar daarvoor naar Jordanië.

Na een hike van een aantal uur was het tijd om naar ons volgende resort door te gaan, door de luxe die we gewend waren van de avond daarvoor, leek zelfs onze nieuwe basic slaapplek op een vluchtelingenkamp. Toen we weer met beide benen op de grond stonden en back in reality waren beland bleek het allemaal wel mee te vallen en konden we zelfs een lekker flesje wijn op de kop tikken, om te proosten op onze tweede geslaagde dag! Het doel van dit verblijf was immers het zien van schildpadden die aan het broeden zijn op “turtle-beach”, prachtig om te zien hoe een schildpad op haar dooie gemak een paar (stuk of 100) eitjes legt, maar na een uurtje ook wel weer voldoende. Dus was het tijd voor het volgende avontuur, er stond namelijk weer een Wadi op de planning. Helaas was het te heet om actief te doen, dus na een kopje koffie verplaatste we ons naar de woestijn, waar we als stoere helden gingen crossen met de 4×4 jeep. Uiteraard wel met chauffeur, anders waren we binnen 5 minuten al verdwaald. Even later mochten we ook zelf nog op quads spelen en prachtige zandverstuivingen veroorzaken in de woestijn. Na een hoop zand happen ging onze 4×4 weer aan en vertrokken we richting de bergen. Twee uur verder, half wagenziek, moe, kapot, hongerig en bijna zonder benzine kwamen we aan bij het allermooiste hotel wat ik ooit heb gezien, en ik kan ondertussen wel zeggen dat ik er een hoop heb gezien.

Na een hottube-, jacuzzi- en zwembadsessie in een endless pool waren we weer helemaal bijgekomen van deze drukke dag. Hierna vielen we meteen in slaap in ons enorme bed wat voor mijn gevoel gemaakt was van wolkjes.

Na een heerlijke nacht moesten we dit hotel helaas in de middag alweer verlaten en hebben we na een kleine hike onze reis voortgezet. Tot we een door de vangrail gereden Renault in het ravijn zagen liggen, Tommy en Rob helden dat het zijn gingen tevergeefs kijken of ze nog iets konden vinden in de auto. Rene en ik bleven hierbij op gepaste afstand. Zonder enige informatie kwamen onze helden weer naar boven geklommen en konden wij onze reis weer voortzetten. Aangekomen op bestemming, het super mooie fort in Nizwa. Hebben we dit getrotseerd op zijn Nederlands (lees: op het heetst van de dag). Hele mooie ervaring maar er was geen tijd om daar te lang bij stil te staan, want onze 4×4 jeeps stonden alweer te wachten om weer een prachtige offroad tour te gaan maken, ditmaal richting het “the view” resort bovenop een berg, met uitzicht over de Nizwa en tot zover het oog reikt. Adembenemend is het juiste woord voor deze plek. We hebben de zon in de bergen zien zakken, waarna het tijd was voor een heerlijk ontspannen avondje met de nodige drankjes.

Nizwa Souq

Na het zien van duizenden berggeiten werd het op de zesde dag tijd voor wat cultuur. We gingen naar de Souq. Ooit in de Fata Morgana van de Efteling geweest? Dit is niet anders. Super mooi om dit van dichtbij mee te maken. Fruit, groenten, vis of vlees alles wat je nodig had kon je er krijgen, net een gewone markt alleen dan lekker Arabisch (veel onverstaanbaar geschreeuw, broederschap en gezelligheid). Vervolgens kwamen we, natuurlijk helemaal volgens planning, op de geitenmarkt terecht. Wat een happening is dat! Geweldig! Middeleeuws, prachtig en zo puur. Verbazingwekkend hoe liefdevol men met die dieren omgaat in een land “zonder regels” of een partij voor de dieren. Na deze cultuurshock gingen we dezelfde avond met onze nieuwe vriend Ahmed nu echt “Omani food” eten. Kameel wel te verstaan. Na een halve hernia door het zitten op het grond, want locals eten zoals locals eten, gingen wij, helaas nog steeds nuchter, ons wagen aan een lekker gestoofd en gebakken kameeltje. Dit is overigens wel een delicatesse in Oman, het is namelijk te duur om dagelijks te eten. De kameel was verrassend goed kan ik melden, een soort van goede beef meets hazenpeper, puur genieten dus! Omdat we iets wilde doen aan die nuchtere status gingen we een van de plaatselijke bars opzoeken (er zijn er ongeveer 5 in heel Oman). Na een paar uurtjes lachen en onze ogen uitgekeken te hebben zijn we maar gaan slapen, waarna we onze laatste dag konden vervullen met een bezoek aan de grootste moskee van Muscat. Gelukkig was het nog vroeg en waren er weinig toeristen, met aangepaste kleding konden we het heiligdom betreden, iets wat niet gemist mag worden op een reis zoals deze. Na dit bezoek was het nog tijd om een middagje te relaxen aan het strand om ons vervolgens voor te bereiden op onze terugreis. Dromend en terugkijkend op het mooie Oman, een reis die begon met een kleine teleurstelling, maar die alle voorspellingen overtrad. Ik ben blij dat ik dit weer heb mogen zien en meemaken.

Teleurgesteld stap ik in het veel te koude Nederland weer uit het vliegtuig.

Artikel delen:

Blijf op de hoogte

Mis niets en ontvang meer reisinspiratie, tips en nieuws rechtstreeks in uw inbox!