Stiekem mag alles in Iran

17 december 2014

Gaan we naar Iran? Ja we gaan! Na de ITB Beurs in januari 2013 ben ik voor de derde keer richting Iran gegaan, nu met een missie! Hoe kunnen we dit prachtige land begaanbaar maken voor onze reizigers!

Sandra, een vriendin met veel reiservaring ging ( natuurlijk) mee. Vanaf januari zijn we ons gaan verdiepen in alles wat met Iran te maken had. Gaan-de-weg werd al duidelijk dat het veel anders was dan we dachten. Via verhalen van o.a. Iraniërs in Nederland werd ons beeld wat vaak in de media geschetst wordt al wat gematigder. We konden de vaak gestelde vraag: wat moet je daar nou?! Ook steeds beter beantwoorden….  23 november werd de dag van vertrek. Op Schiphol aangekomen even het reisadvies van de Rijksoverheid erbij gepakt, want Sandra had er toch wakker van gelegen, ineens was ons gematigde beeld weer weg. Zweepslagen op zowat alles wat we konden bedenken en eigenlijk staat er  in heel veel Woorden, ga maar niet… Maar goed, moedig dat we waren natuurlijk toch het vliegtuig in gestapt. Via Istanbul vlogen we op Teheran. Bij aankomst hadden we veel vragen en lang wachten verwacht. Er werd geen enkele vraag gesteld en binnen 30 minuten stonden we na een hartelijk Welcome to Iran, op de koffer te wachten.

5 minutes, 5 kilometer

De transfer was wat onhandig, de beste man had zijn vrouw meegenomen en kon alleen 5 minutes en 5 kilometer uitbrengen; die vijf minuten werden een dik uur  en zo’n 75 kilometer, waar we eigenlijk heen gingen was ook niet  meteen duidelijk, maar om 01:00 uur waren we in het Saina hotel. Modern, schoon en vriendelijke mensen die ons er even nadrukkelijk op wezen dat er helaas geen nightlife was in Tehran. Ons idee om de omgeving vast te verkennen bleef dus bij een rondje om het hotel lopen.

We gingen naar bed en na een goede nacht slaap en een lekker ontbijt stond gids Hanniya op ons te wachten. Deze leuke dame was naast tourguide, industrieel vormgeefster, sieraden ontwerpster en lerares Engels op de universiteit. We bezochten het Golestan Palace, de Khomeini gedenkplaats. Na deze eerste ochtend was het tijd voor de Bazaar. Deze kleurrijke en drukke bazaar is een soort mega Action in kraampjes vorm. Naast alle Action prullaria kun je er allerlei eten, sieraden en kleding kopen. En natuurlijk hebben we meteen wat gescoord: een nieuwe jas!

Wat verder opviel was dat ze er lingerie verkochten met teksten erop als: Hi Sexy & Kiss me.. Wat wel weer typisch was in een land als Iran. Op deze verpakkingen waren wel zorgvuldig alle gezichten, blote armen en benen weggekrast…

Shiraz & de selfiestick

Aan het begin van de middag waren we al aardig gewend in Iran en voelden we ons al redelijk op ons gemak. We zijn door het grote park gelopen en hebben hier onze eerste Kebab gegeten in Iran, … Aan het einde van de dag was het tijd om richting Shiraz te gaan met een korte binnenlandse vlucht. Hier aangekomen stond de vrolijke ‘friend of Alli’ op ons te wachten. We propten onszelf in het kleine Koreaanse autootje en gingen richting hotel. Na ons geïnstalleerd te hebben gingen we de straat op om de stad te bekijken. Meteen souvenir 2: een Selfiestick gekocht. En serieus, wij waren BLIJ met die selfiestick, gevolg: enorm veel selfies & een iPhone in 80 stukken, wil je weten hoe? Lees verder..) We verbaasden ons er steeds meer over hoe relaxt het allemaal was en hoe makkelijk we zelf over straat konden. In Shiraz was dit ook geen enkel probleem. We liepen vanuit het hotel gemakkelijk door de straten van de stad. Klein detail; het regende mega hard, maar dat mocht de pret niet drukken.

De volgende dag stond Persepolis op het programma. Onze gids Alli kwam ons ophalen en na wat overleg over het programma gingen we op pad, maar eerst nam hij ons mee naar een plek waar ze ‘goede’ koffie hadden…. Wij snakte inmiddels naar ‘goede’ koffie en lieten ons graag mee nemen naar deze tent. Helaas, de koffie machina stond nog niet aan.. Dus, toch nog even geen koffie. In Iran wordt weinig koffie gedronken en als het geserveerd wordt is vaak voor buitenlanders. Iraniërs drinken thee.

Leuk bordje voor aanduiding WC’s in Persepolis. Vrouw met hoofddoek :), Sandra met de Mini-Me in Yazd & in de Moskee in Yazd

Deze dag was de enige dag dat het enorm regende, wat erg jammer was want hierdoor zag het er allemaal wat ongezelliger uit. Wat wel erg leuk was, was dat onze gids Alli meteen even duidelijk maakte dat we overal over konden spreken en alles mochten vragen. Hij zei: ‘ Jullie hebben vast gehoord dat je niet te veel kan zeggen of geen moeilijke vragen mag stellen, dat mag best, je kan alles vragen!‘ En inderdaad we hadden in verschillende reisgidsen en op verschillende sites gelezen dat sommige onderwerpen beter gemeden konden worden.

We hebben met hem over de politieke situatie van Iran gesproken, hoe hij dacht over Israël en over de rechten van vrouwen in het land, hierdoor werd ons steeds duidelijker dat de Iraniërs overal over spraken en dat het grootste deel juist erg liberaal denkt. Dat er slechts een deel erg conservatief met het geloof bezig is. Persopolis vind ik persoonlijk niet echt een must. Het was ‘wel interessant.’ Maar ik zou er niet voor om rijden.  In de avond waren we terug in Shiraz en gingen we op pad richting het park van Hafez. Een hele bekende dichter, op deze plek komen veel jongere bij elkaar.  Een super mooie, inspirerende plek, waar iedereen je aanspreekt. De een uit interesse de ander omdat hij of zij graag Engels wil leren spreken. Zeker een plek om nog eens terug te keren! Na deze regenachtige dag vonden we een super gaaf restaurant verscholen  in een prachtig hofje in een drukke winkelstraat.

Echt een aanrader: Shapouri Restaurant.

Next stop Yazd

De volgende ochtend reden we vroeg richting onze volgende bestemming in Iran. Yazd. Onderweg besefte ik me pas hoe groot en uitgestrekt het land is, we reden dwars door het Zagros gebergte langs Negropolis en kwamen na 2 aanhoudingen van de politie aan in Yazd. De ene keer omdat Alli een vrachtwagen in haalde waar het niet mocht en de andere keer omdat ze even kwamen controleren of we geen drugs aan het smokkelen waren. Ik heb nog niet vaak zo’n rare controle mee gemaakt. Het enige wat we moesten doen was de koffer uit de auto tillen en er weer in, waarna de 2 politie agenten zich wel vijf keer verontschuldigden voor het stoppen van de auto.( de route waarover we reden was vroeger een stuk van de zijderoute, nu populair onder heroïne smokkelaars.)  Rond de avond kwamen we aan in Yazd. Eerst bij het verkeerde hotel, maar wat ben ik blij dat we bij het verkeerde hotel aankwamen. ( zie foto) deze mini-me en GVR ( grote vriendelijke reus) waren hier de ‘ poortwachters.’  We weten nog steeds niet of deze 2 mannen nu enorm veel zelfspot hebben, hier enorm goed voor betaald krijgen of dat dit gewoon een serieuze baan is.  We vonden het in ieder geval te gênant om te vragen of ze op de foto wilde. Maar, schijnbaar waren we niet de eerste want voor we weer weg gingen vroeg de grote snor of dat we niet nog op de foto wilde. NATUURLIJK! Even later hadden we onze eigen kanvaserai gevonden voor de overnachting. Super mooie plek, centraal gelegen, maar wat een kut bedden. Na een gebroken nachtje gingen we verder met een nieuwe gids, Mehdi.

Mehdi; had zelf een Travel agency en deed dit werk eigenlijk niet zo vaak meer, maar nam ons mee op pad deze twee dagen. Hij reed in een soort nep-mercedes. Een Jack. Enorm populaire auto in Iran. Yazd is een mooie woestijn stad gelegen in centraal Iran. We bezochten de fire tempels van het Zoroastrisme. Een van de oudste religies ter wereld. >> Interessant om eens wat over te lezen <<.
We aten bij een populair restaurant in Yazd; waar ze dus eindelijk echt goede koffie hadden!
In de middag bezochten we de moskee van Yazd, erg indrukwekkend. Hier kregen we meteen een lesje islamitisch geloof van Mehdi: Het verschil tussen Soennieten en Sjiieten.  Op veel plekken ter wereld kunnen deze twee stromingen absoluut niet samen in Yazd bidden ze in dezelfde moskee. Het schijnt in Iran helemaal geen probleem te zijn en men leeft rustig tussen/ met elkaar volgens Mehdi. Naast de islam leven er in Iran ook aanhangers van het christendom, zoroastrisme, Jodendom en Hindoeïsme. Allen in een kleine minderheden .  Het enige geloof wat verboden wordt in Iran is het Bahai geloof, omdat men vindt dat dit geen profeet is/was maar een zelf benoemde sekteleider.

Sport of cabaret?

Op aanraden van zowel de Lonely Planet als een bekende gingen we vol goede moed in de avond naar een soort sportschool, want hier was een mooie show te zien van Iraanse worstelaars gewichtheffers  o.i.d. ( worstelen is erg populair in Iran. ) Omdat er in de avonden niet overal heel veel te doen was dachten we: doen we. Na aankomst bleek echter dat we naast ‘moeders van’ de enige toeschouwers waren. Wel een cakeje gescoord, maar mocht je met de Lonely Planet reizen en iets over een sportschool/ voorstelling lezen, NIET doen. Wat je wel echt moet doen is in Yazd naar de snoepwinkel gaan. Ze hebben een hele grote en beroemde snoep/cake/koekjes winkel. Naast dat het prachtig is om te zien met hoeveel mensen ze werken om een doosje in te pakken is het ook super lekker. Er waren minimaal 25 man aan het werk in deze winkel en voor een doosje met cakejes waren we zo’n 20 minuten kwijt.  Eentje neemt de bestelling op, eentje zegt dat dit is gebeurd, de volgende pakt het in, waarna iemand er naar kijkt en vervolgens moet je naar een loket om het af te rekenen. Daarna moet je terug om de het bonnetje wat je  bij afrekenen hebt gekregen in te leveren, om vervolgens je goederen nog eens te laten wegen. Hierna doet iemand anders het weer in een tasje welke het weer doorgeeft aan de meneer bij de kassa. Deze beste man plakt er een sticker op en geeft het weer aan iemand die het dan aan jou mag geven. Zo houd je dus een heel land aan het werk!

Benieuwd naar de rest van de reis? Deel 2 volgt volgende week. Onze reis neemt ons verder mee naar Isfahan, het skigebied en de Upper East Side in Teheran.

Wil je met ons op avontuur? Ga mee naar Iran en schrijf je in voor de volgende reis »

Artikel delen:

Blijf op de hoogte

Mis niets en ontvang meer reisinspiratie, tips en nieuws rechtstreeks in uw inbox!