Mijn eerste kennismaking met Iran

10 mei 2016

Zondag 20 maart 2016 was het zover, Tommy, Rob en ikzelf vertrokken richting Iran. Wat moet je daar nou? En Iran, Super leuk en interessant zijn de reacties die ik door het jaar heen heb gehoord van andere mensen. Uiteenlopende reacties, logisch want het is geen alledaagse bestemming.

Aankomst in Iran

Hierbij mijn reisverhaal van onze 15-daagse reis. Zondagochtend vertrokken we al vroeg richting  Brussel Airport.  Na een kopje koffie op de luchthaven was het tijd om in te checken bij Turkish Airlines. Geen weg meer terug, daar gingen we! Na Een rustige vlucht naar Istanbul volgde een minder rustige overstap. We hadden een uurtje om over te stappen wat uiteindelijk 30 minuten bleek te zijn na aankomst op Istanbul.  Na een hoop stress en gehaast bleek het haasten voor niets. Iedereen zat nog te wachten op het vliegtuig.  We konden nog mee! Om twee uur s-nachts  kwamen we aan in Shiraz, waar Ali, onze gids en chauffeur voor de reis op ons stond te wachten. Het douane proces ging erg makkelijk en we werden zelfs hartelijk begroet bij aankomst op de luchthaven.

Karavanserai bij Yazd

Na een paar uurtjes slaap gingen we al vroeg op pad om de stad te bezichtigen. Onze eerste kennismaking met Iran.  Vandaag bezochten we verschillende belangrijke culturele hoogtepunten van Shiraz. De Eram tuinen, prachtige traditionele Perzische tuinen, de Citadel arg van Karim khan, een prachtige moskee met een muur van duizenden spiegeltjes en de tombe van Hafez.  De Tombe van Hafez is een bijzondere plek in Iran. Vele jongere komen hier samen om zijn poëzie te lezen. Echter was het overal enorm druk om het Iraans Nieuwsjaar was in de weken dat wij in Iran waren. ( Nowruz . Deze drukte, voornamelijk Iraniërs die door het land reisde met familie en vrienden, vergezelde ons de hele reis. Minder voor de foto’s maar erg gezellig. De mensen die we tegen kwamen waren in een feeststemming en oprecht geïnteresseerd in onze achtergrond en mening over hun land. Vandaag was ook mijn eerste ervaring met de mantou, dit is het kledingstuk wat vrouwen dragen in Iran. Een soort overjas. Voor mij vooral onhandig met het fotograferen!

The journey continues

Na een intensief bezoek aan Shiraz ging de reis verder richting Persepolis en Necropolis. Persepolis ligt op een uur rijden vanaf Shiraz en is een van de culturele hoogtepunten van het land. Hier kregen we een geschiedenis lesje over Iran. In ongeveer 10 minuten heeft Ali geprobeerde het hele verhaal van Iran te vertellen. Dit lukte aardig. Vervolgens gingen we richting Necropolis, graftombes van o.a. Darius. Onderweg zagen een ongeluk gebeuren, wat begon als een klein opstootje leek na enkele minuten in een complete dorpsopstand te veranderen. Het hele dorp liep uit en begon zich ermee te bemoeien. Uiteindelijk bleek er niets aan de hand te zijn. Toch leuk om gezien te hebben.

Onze weg vervolgde zich naar Yazd. Onderweg zijn we gestopt bij Pasargadae. Op zich niet de moeite waard om te stoppen als highlight. Al was het nu zo dat het er enorm druk was en dat wij hier als een soort celeberties met alle lokale mensen op de foto moesten. Vooral onze famous mr. Tommy Janssen was in trek. Na aankomst in Yazd zijn we zonder gids het Amir Chakmaq hebben bezocht. De volgende dag zijn we terug gegaan om het complex te ‘ beklimmen’  bij daglicht en het plein van bovenaf te zien.  Na een geweldig goede lunch zijn we door gereden naar Isfahan. Deze stad is een van de mooiste en leukste steden van Iran. Ons hotel was dichtbij het stadscentrum,  als we de bekende Si-o-se-Pol brug overstaken waren we in het centrum. Veel mensen zaten hier in het park en waren aan het eten of socializen.  Op onze aankomst dag ontdekte we dat je in Isfahan gemakkelijk fietsen kan huren. We besloten de volgende dag Isfahan per fiets te gaan ontdekken, top idee!

Isfahan per fiets ontdekken

Vandaag gingen we lekker vertrouwd per fiets door Isfahan. We starten op het ‘plein van de wereld’ – Imam square/ Meidan Emam plein. Het grote centrale plein in Isfahan. Het historische en culturele hart van de stad. Aan dit plein liggen verschillende beroemde moskeeën en paleizen welke allemaal te bezoeken zijn. Na een rondje langs de mooiste paleizen en moskeeën van Iran in de ochtend vervolgde we onze weg naar het Chehel Sotoun Paleis.  Na een door mij gewonnen wedstrijdje – geschiedenis van Iran – zijn we de dag geëindigd met Iraans fastfood. Een geschenk uit de hemel na een aantal dagen ‘boneless chicken’ te hebben gegeten. ( 2 keer per dag. ) De volgende dag hebben we zelf nog wat rondgelopen door Isfahan en hebben we de vrijdagsmoskee bezocht aan het plein. We hebben heerlijk gerelaxt in het park aan de rand van de stad. Onze tour ging verder richting het noorden van Iran.  We reden door de sneeuw en kwamen halverwege onze tocht aan in Abiyaneh. Een primitief bergdorpje, wat weer even de andere kant laat zien van Iran, na alle pracht en praal in Isfahan.  Na een kopje koffie met de locals ging onze tocht verder naar Qom, het religieuze middelpunt van Iran.  Vele religieuzen komen hiernaartoe op pelgrimstocht om te bidden. We hebben hier de prachtige en immens grote moskee ‘het heiligdom van Fatimah Ma’sumeh’  (de zus van de achtste iman) bezocht. We werden hier rondgeleid door een Mula. ( een Mula is een geestelijke ). Na Qom en een kort bezoek aan Kashan reden we richting Teheran, de laatste bestemming van onze reis.

Vrijdagmoskee in Yazd, Iran

Teheran – the End

Ongeveer 10 minuten voordat we Teheran in reden maakte we onze eerste stop in deze regio. We bezochten het Mausoleum van Imam Khomeini. Groot, glitter, goud, en bizar. Wat een tombe, ze zijn al zo’n 25 jaar aan het bouwen aan deze tombe, wat meer weg heeft van een pretpark. Het is bizar, bijzonder en belachelijk tegelijk maar daarnaast is het erg bijzonder om te zien hoe deze man door een deel de bevolking nog steeds aanbeden wordt. In Teheran zijn we met de Metro op pad gegaan, omdat het verkeer super druk is. Dit is goed te doen als je het eenmaal door hebt en sterk aan te raden! We bezochten het Golestan palace. Hier hebben we een Iraans-Volendam kiekje genomen in traditionele Iraanse kleding. Na een minuut of 5 stond half Teheran om ons heen foto’s te maken. Halverwege de eerste dag zijn we naar Darband gegaan in Teheran. Hier maakte mijn hart even een sprongetje. Terrasjes, zon, eten en gezelligheid. Na alle historische en culturele bezoekjes waren we hier aan toe.

Vanuit Darband zijn we omhoog gegaan met een kabelbaan vanuit waar we een mooi uitzicht hadden over het ski gebied en de stad Teheran. Na een lekker middagje terras zijn we weer naar beneden gegaan richting de stad. De volgende dag hebben we Borj-e Milad bezocht (een radiotoren) welke uitzicht geeft over iedere hoek van Tehran. Vanuit hier hebben we de architectonische highlight van Teheran bezocht de Tabiat brug. In Teheran hebben we ook het National Museum en het Museum of Islamic Art bezocht. Eerste museum, niet doen aan te raden – tweede museum sterk aan te raden!

Vanuit hier reden we langs de oude Amerikaanse ambassade, een bizar gezicht vol met propaganda van het huidige regime.Op onze laatste dag hebben we de Erbat Gevangenis bezocht. De donkere kant van de geschiedenis onder het bewind van de Sjah. Een echte aanrader om te bezoeken. Het is redelijk bizar en erg verteld vanuit het huidige regime. Maar bijzonder om te bezoeken.

Bye bye Iran, hello Istanbul

Helaas kwam onze reis door Iran met het bezoek aan Teheran tot een eind. Na twee weken door dit bijzondere land gereisd te hebben was het tijd om Iran te verlaten. We vlogen terug via Istanbul. Na 2 weken alcohol vrij zijn we hier even uitgestapt voor een paar biertjes, lekker te zwemmen en te relaxen. Hoewel Iran misschien niet als eerste op je lijstje staat om te bezoeken, zou ik het iedereen aanraden om een rondreis te maken. De mensen zijn fantastisch, het eten is goed en qua cultuur en historie is het een unieke bestemming. De natuur is divers en bijzonder en je voelt je bijzonder welkom in het land. En om het geheel af te sluiten is Istanbul een goed idee, normaal gesproken rijdt er ook een trein tussen Teheran en Istanbul, dan zou ik die zeker nemen. Maar i.v.m. problemen bij de Turkse grens is dit nu niet mogelijk.

Wilt u zelf ook naar Iran? Kijk naar het aanbod van onze reizen »

Artikel delen:

Blijf op de hoogte

Mis niets en ontvang meer reisinspiratie, tips en nieuws rechtstreeks in uw inbox!