Bijzondere groepsreis door Jordanië

14 april 2014

In maart 2014 ben ik op reis gegaan richting Jordanië. Dit voor Middenoostenreizen.com, op de 23ste kwam de groep aan voor een 8-daagse rondreis door Jordanië.

De 2 dagen die ik eerder was ben ik bij het ministerie van Toerisme in Jordanië op bezoek geweest en hebben we naar de mogelijkheden gekeken om samen met onze lokale partner Jordanië te promoten in Nederland. We gaan samen dan ook een campagne opzetten om Jordanië te promoten! Niet voor niks, Jordanië is bij uitstek het land om prachtige reizen te maken, waarin je actieve dingen goed kan combineren met relaxen. Jordanië is zeker niet alleen interessant voor de 50+ers of alleen dankzij Petra. Jordanië heeft alles te bieden voor een afwisselende en onvergetelijke vakantie. Daarom gaan we vanaf aankomend jaar Jordanië ook promoten als een bestemming voor iedereen; jong & oud. Tijdens onze groepsreis kwamen dan ook alle verschillende aspecten van het land aanbod.  De eerste twee dagen logeerde ik bij vrienden in Jordanië in de wijk Abdou. Deze wijk is de ‘achtertuin’ van het Koninklijk paleis in Jordanië.

23 maart 2014

De eerste groep kwam rond de middag aan en had de rest van de dag vrij in Amman, het tweede deel van de groep kwam ’s avonds laat aan en kon na een drankje in de bar direct naar bed om uit te rusten voor de week die komen ging.

24 maart 2014

Na het ontbijt in het Al Qasr Hotel in Amman was het tijd om op pad te gaan. In een veel te grote bus voor 38 personen gingen we met zijn 15en ( inclusief de fotograaf ) op pad. We begonnen de dag in downtown Amman, bij de Citadel. Zeker een bezoekje waard. Na deze korte geschiedenis les gingen we verder richting de oude souk in Amman. Na de arabische koffie geproefd te hebben en wat geshopt te hebben was het tijd om richting Jerash te reizen.

Jerash is ten noorden van Amman gelegen en is een grote oude Romeinse ruïnestad. Eenmaal in Jerash aangekomen was het al lekker warm geworden. Eenmaal in Jerash stapte een van onze groepsleden op het paard van een van de bewakers. Wie kan dat nu zeggen? In een oude hippodrome paardgereden op een Arabische volbloed! Dit leverde naast een paar super gave foto’s dan ook een onvergetelijke ervaring op. Aan het einde van de dag reden we met de bus richting de Dode zee. Naar het Kempinski hotel, waar we net op tijd waren om de zon in de zee te zien zakken. Alleen al dit hotel is een ervaring op zich. Het Kempinski resort aan de Dode zee is een van de meest luxe hotels in Jordanië.  Na de introductie van het hotelpersoneel over het resort was iedereen vrij om te gaan relaxen en te genieten van het hotel. Aangezien de minibar gratis was, duurde dit ‘relaxen’ Hollands als we zijn tot in de vroege uurtjes..

25 maart 2014

Na het opstaan met een lichte kater was het tijd om ons te wagen aan de grootste natuurlijke spa ter wereld: de Dode zee. Nadat iedereen zich heerlijk had ingesmeerd met de modder en een aantal keer in de zee gedreven had was het tijd om richting Mount Nebo te rijden. Mount Nebo zelf stelt op zich niet zo veel voor, er staat een kerkje en er ligt een grote steen. Echter gaat het hier meer om de plek en het uitzicht. Dit is de plek, waar Mozes uitkeek over het ‘beloofde land.’ Na deze korte stop reden we verder richting Madaba. De stad die bekend staat om zijn mozaïeken, hier hebben we een super heerlijke lunch gehad( de beste van de hele week).

Aan het einde van de dag was het tijd om richting Petra te rijden. In Petra ging ik samen met ongeveer de helft van de groep nog even een drankje doen in de Cave bar. De Cave bar is bij de entree van Petra en ’s avonds zeker een aanrader om nog een drankje of een hapje te gaan doen. Je zit hier letterlijk in de oude graftombes.

26 maart 2014

Vandaag moest iedereen vroeg op staan om richting Petra te gaan. En de hele groep was ruim op tijd wakker en zat netjes om 8 uur in de bus. Helaas was  de belangrijkste persoon van vandaag, de bedoeïenen gids kwijt. Hij had in zijn grot geslapen en was onbereikbaar waardoor iedereen uiteindelijk nog best wat langer had kunnen slapen.. Maar goed, rond 8:30 was het zo ver, we konden gaan. We gingen Petra bezoeken. En dan niet via de normale manier via de hoofdingang, nee we gingen met een andere Bedoeïenen gids via een stevige hike de bergen in om Petra via de achterkant binnen te gaan.

Nadat we goed en wel bezig waren met de Hike verscheen daar ineens Ghasaab, onze oorspronkelijke gids. En Ghasaab had niet alleen in zijn grot geslapen, hij was de vorige dag met een Russisch meisje en een fles Wodka de bergen in gegaan om sterren te kijken en ze hadden zich samen verslapen…. Zonder Gêne klommen de twee vervolgens gewoon met ons mee. Onderweg vertelde Ghasaab van alles over de planten, dieren en het gebied waarin we liepen. ( gebergte van Petra.)  Het Russische meisje volgde braaf, maar snapte er niets van omdat ze geen woord Engels sprak. Ghasaab vertelde verder dat hij vroeger dokter was in Duitsland, maar dat hij zijn ‘fast life ‘ opgegeven heeft om in de bergen te wonen en volledig van de natuur te gaan leven. Benieuwd hoe Ghasaab eruit ziet?

Aan het einde van de dag reden we richting Wadi Rum. De grootste woestijn van Jordanië. Hier hebben we de zonsondergang nog net gehaald.

In de avond kregen we een traditioneel maal en sliepen we in het Rayaheb Camp in Wadi Rum.  Iedereen had zelf wat biertjes mee genomen naar het kamp om zo een klein feestje te kunnen bouwen in Wadi Rum. De Jongens die in het kamp werkten hadden al redelijk snel door dat het best gezellig was in het ‘Hollandse Kamp’ en kwamen voorzichtig om ook een biertje vragen. Nadat het bier op was en bijna iedereen naar bed, behalve de echte die hards, hadden de jongens van het kamp een plan. We konden wel met hun naar een ander woestijnkamp rijden, om te kijken of daar wat bier te koop was. Een minuut of 10 later gingen we met zijn tweeën dus achterin de Jeep, midden in de nacht door de woestijn scheuren, Beetje koud, zeker de moeite waard. En het belangrijkste, uiteindelijk hadden we nog bier gescoord ook!

We verbleven in Petra in het Petra Moon Hotel, super locatie aan de voet van Petra en betaalbaar hotel.

27 maart 2014

Na een leuke avond in het woestijn kamp was het tijd voor het echte werk. De Jeepsafari door de woestijn. Met een aantal 4 x 4 jeeps gingen we met de hele groep Wadi Rum in. Ik denk dat dit voor veel mensen zeker een hoogtepunt was! Na een aantal keer vast te hebben gezeten in het zand stond ineens de lunch midden in de woestijn klaar voor iedereen.  Voor de rest van het verhaal, check de foto’s  of… ga zelf?!

Aan het einde van de dag was het dan zover richting Aqaba – time to relax.

28 maart 2014

In Aqaba verbleven we in een lekker resort in Tala Bay! Paar zwembaden, direct aan het strand, genoeg restaurants en vooral heel veel zon. We zijn deze dag gaan snorkelen met een aantal mensen en hebben vooral rustig aan gedaan na een drukke week.  ’s Avonds zijn we met zijn alle gaan eten bij Romero’s in de Yachtclub. Zeker een aanrader, super lekker eten voor een goede prijs met een perfect uitzicht over de hele baai.

Na het diner was het dan tijd voor een klein feestje. Aangezien ik bij mijn kamer een balkon had van ongeveer 80 vierkante meter was het snel duidelijk waar dit feestje plaats ging vinden. Nadat we samen met onze lokale vrienden de plaatselijke drankwinkel leeg hadden gekocht, was het tijd voor muziek en gezelligheid!

29 maart 2014

Tijd om weer richting Amman te rijden. Rond 12 uur verzamelde de hele groep voor het hotel om met een te gave V.I.P. bus richting Amman terug te rijden. Onderweg zijn we gestopt voor de laatste hike/wandeling. We kwamen aan bij Wadi Arabia. Een prachtige Wadi gelegen naast de Dead Sea Highway. Perfect als stop tussen de lange 4 uur durende rit van Aqaba naar Amman. In de Wadi gingen wij als Nederlanders natuurlijk meteen druk aan de slag met dammen bouwen. Na een tijdje ontstond er dan ook een mooi natuurzwembad! Na deze onderbreking was het tijd om terug te reizen naar Amman. In Amman hebben we de reis afgesloten in het Vinaigrette Restaurant. Restaurant is op de bovenste verdieping van het Al Qasr restaurant. Zeker een aanrader voor sushi liefhebbers!

30 maart 2014

Tijd om afscheid te nemen en weer richting huis te gaan. Kort gezegd was het weer een fantastische reis met een super leuke groep! Op naar de volgende reis 🙂 Ga jij mee volgende keer?

Wil je meer info? Mail naar rob@middenoostenreizen.com

Artikel delen:

Blijf op de hoogte

Mis niets en ontvang meer reisinspiratie, tips en nieuws rechtstreeks in uw inbox!