Een droomreis door Oman

7 januari 2017

We zijn inmiddels alweer een aantal dagen terug van onze heerlijke vakantie in Oman! De overgang van +33 graden naar -3 graden vorige week was wel even een harde reality check.We hebben enorm genoten van onze vakantie; de gastvrijheid van de Omani’s en alle mooie dingen die het land te bieden heeft waren echt overweldigend.

Daarnaast hebben we onvergetelijke ervaringen beleefd met het 4WD-rijden in de bergen, het spotten van wildlife langs de route en het kamperen in een tent in de middle of nowhere. Langs deze weg willen we jullie bedanken voor de supermooie reis en de wijze waarop alles tot in de puntjes was voorbereid en geregeld (de informatie van jullie, de driver van en naar het vliegveld, de aanvullende info van Elite, de tijdige levering en pick-up van de auto (wat een joekel, in zo’n grote hadden we nog nooit gezeten) en noem maar op.

Onze vakantie begon meteen al goed met een bezoek aan Muscat. Jullie beschrijving dat er niet echt sprake was van één stadscentrum klopte als een bus; de bezienswaardigheden in Muscat liggen behoorlijk uit elkaar, maar we konden ons prima redden met behulp van de taxidrivers in de stad. Vooral leuk was de souk en het uitzicht op de haven waar een giga-schip van de sultan lag. De (volgens jullie omschreven) hippe strandclub Che Che en aangrenzende boulevard was wel een beetje uitgestorven toen wij er waren maar desalniettemin was het heerlijk om daar te wandelen en met de voetjes in het water over het strand te lopen.

Na afloop van ons bezoek aan Muscat begonnen we aan onze roadtrip. Deze begon direct goed met het doorkruisen van het ruige Omaanse berglandschap. Lang leve de GPS, roadmaps en behulpzame Omani’s, anders hadden we daar waarschijnlijk nu nog steeds rondjes gereden! Ook onze omgekeerde magen op de ijzingwekkende bergweggetjes drukten onze pret niet op weg naar Jebel Shams. Wat een mooie route met prachtige uitzichten. De viewpoints in het roadbook waren allen erg mooi, maar na de eerste dag hadden we wel door dat het langslopen van alle viewpoints veel auto-uren zou betekenen. Na de eerste dag zijn we daarom toch maar selectief gaan kijken naar welke viewpoints we wilden aandoen. Aangekomen in Jebel Shams was er trouwens wel wat verwarring over het hotel. In de omschrijving stond dat we het hoogst gelegen hotel moesten hebben (ook al omdat jullie ervaring met het lager gelegen hotel wat minder was) maar daar aangekomen had dit hotel geen reservering op onze naam. We zijn toen toch naar het lager gelegen hotel gereden en zij hadden een mooi huisje voor ons. We waren even los op de vraag of dit nu het hotel was waar jullie minder goede ervaringen mee hadden. Wij vonden het huisje namelijk heerlijk!  Het enige (kleinere) nadeel was dat het zwembad leeg stond en dat het eten niet om over naar huis te schrijven was, maar voor het eten waren we tenslotte niet naar Oman gekomen.

De volgende bestemming in de bergen was Al Hamra (The View). Het was even zoeken, maar eenmaal aangekomen in dit schitterende hotel hebben we direct een duik genomen in de endlesspool en uit die pool zijn we de rest van ons verblijf niet meer gekomen. Dit was een heerlijke plek om even bij te komen en van de zon te genieten! We waren stiekem blij dat we daar de volgende dag niet vroeg zouden uitchecken omdat het geen vrijdag was en er dus geen geitenmarkt in Nizwa was. Pas later de volgende dag zijn we doorgereisd naar Nizwa en aldaar hebben we ’s avonds helemaal in stijl Omani Food gegeten bij restaurant Bin Ateeq. Blote voetjes, zittend op de grond in een (privé) familiy-room en met een gigantische schaal (onuitspreekbare) gerechtjes voor onze neus. Onwijs leuk. Deze kunnen jullie wat ons betreft opnemen in de tips!

Uit Nizwa vertrokken we de volgende ochtend vroeg richting Sur met als tussenstop Wadi Bani Khalid. Toevallig was het op dat moment vakantie in Oman (National Days) dus was het erg druk bij de Wadi. Het is verbazingwekkend om te zien hoe complete Omani-families uit een auto stappen (soms 8 of 9 man) en zich voorbereiden op een picknick bij de wadi. Nadat de hele familie is uitgeladen komen er kruiwagens tevoorschijn waarop barbecues, tafels, stoelen, pannen en eten en drinken voor een hele week worden geladen en naar de ultieme picknickplaats worden gereden. De uitrusting die wij bij ons hadden (op jullie aanraden alleen een flesje water) stond daarmee in schril contrast. Tegelijkertijd waren we heel blij met deze tip omdat we hierdoor wel helemaal vanaf het einde van de wadi naar beneden konden zwemmen. Echt een unieke ervaring, en wat een fantastische uitzichten!

Op de weg naar  spot. Als echt groentjes stopten we toen nog bij elk dier voor een foto, maar al gauw hadden we door dat dat niet vol te houden was ; de kamelenteller stond al gauw op 100 en we concludeerden dat het eerder bijzonder was om een toerist tegen te komen dan een kameel. Ook al zo fijn aan Oman! In Sur hebben we nog een poging gedaan tot schilpad-spotting. Maar ook al doordat het National Day was waren alle tourtjes helaas overboekt. Geen schilpadden gezien dus. Een goede reden om nog eens terug te keren naar Oman.

Na Sur begon ons echte avontuur door de outback. Bovendien stond ons de eerste nacht in de tent te wachten. Een absolute primeur omdat wij samen nog nooit eerder gekampeerd hebben (laat staan een tent opgezet). In het hotel in Sur (overigens vonden wij dit specifieke hotel het minste van allemaal (maar misschien kwam dat ook omdat de overige hotels allemaal stuk voor stuk heel fijn waren)) hebben we nog even flink ontbeten omdat er toch stiekem in ons hoofd een horrornacht zonder eten of drinken en stranding in de middle of nowhere borrelde. Achteraf nergens voor nodig want het kamperen was een superervaring! Op weg naar de ultieme campingspot (vlakbij Ras a Ruways) hebben we onze auto nog wel even twee keer moeten uitgraven omdat we heel enthousiast over stranden reden waar ons autootje minder van gecharmeerd was. Het viel namelijk nog niet mee om in deze buurt een geschikte kampeerplek te vinden. De stranden waren niet heel makkelijk bereikbaar en waar ze wel bereikbaar waren, voldeden ze nog niet helemaal aan ons beeld van parelwitte stranden en een strakblauwe zee. Het was dus even een zoektocht, maar uiteindelijk vonden we een mooi plekje aan het water. Het opzetten van de tent verliep goed en we hadden zelfs nog tijd om een maaltje te maken op ons kookstelletje. En dat allemaal zonder ruzie! Hoera!

Dat klinkt natuurlijk allemaal heel romantisch en gezellig maar de volgende ochtend kwamen we totaal gesloopt uit onze tent zetten. Geen oog dicht gedaan; zand overal, ieder uur gecheckt of er geen vloed was (waardoor onze tent onder water kon komen te staan), of er geen kamelen aan onze tent zaten te eten, of er geen auto’s over onze tent zouden rijden, of er geen vogels binnen zouden vliegen, of de tent niet de lucht in zou waaien. Maar wel allemaal terwijl we de grootste lol hadden. Waarschijnlijk allemaal dingen die heel herkenbaar zijn voor camping-dummies zoals wij.

In Duqm kwamen we de volgende dag in het prachtige Crown Plaza Hotel aan. Dit was echt een tophotel. Vijfsterrenwaardig wat ons betreft. We hebben hier heerlijk gezwommen, gegeten, zelfs heerlijke wijn gedronken (daar waren we na ons kampeeravontuur wel aan toe). Hier ook erg leuk gesproken met locals en ons verbaast over de grootse plannen die Oman heeft met Duqm. Als we hier ooit nog eens terugkeren zal het waarschijnlijk onherkenbaar zijn. Hoe dan ook; in het Crown Plaza hotel kwamen we binnen als een stel zwervers en we verlieten het hotel de volgende dag weer als een koning en koningin. Op naar het tweede campingavontuur.

Op weg van Duqm naar Ash Shuwaymiyah hebben we nog Flamingo’s gespot. Erg gaaf om deze beesten in het wild te zien. Ook werd de route langzaamaan steeds iets mooier. Daar waar we tussen Sur en Duqm vooral veel zand zagen, begonnen we richting Shuwaymiyad steeds meer mooie uitzichten te krijgen vanuit de auto. Met als hoogtepunt Ash Shuwaymiyad zelf. Hier begon een schitterend uitgestrekt zandstrand en we besloten dan ook onmiddellijk dat deze plek onze tweede campingspot zou worden. We waren inmiddels pro’s, dus de tent stond binnen tien minuten en er was nog uitgebreid tijd om te genieten van het prachtige strand. In tegenstelling tot eerdere strandjes had deze plek alles: blauw water, heerlijk zandstrand en een mooie plek om te snorkelen. ’s Avonds hebben we nog als echte expeditie-robinsons een kampvuur gebouwd. De combinatie van buitenlucht, strand, zee, een sterrenhemel en een kampvuur maakte ons campingavontuur echt compleet. Een onvergetelijke ervaring.

De route na Ash Shuwaymiyah werd steeds mooier en mooier. We reden over de nieuwe route naar Salalah. Deze route voerde ons door bergachtige gebieden met schitterende uitzichtpunten, baaitjes en heerlijke zandstrandjes. We zijn langs deze route ongeveer honderd keer gestopt om even van het uitzicht te genieten of om te zwemmen en te snorkelen. Tijdens dit laatste stuk van de roadtrip hebben we ook dolfijnen gespot; we stuurden onze 4WD direct het strand op, trokken onze duikbrillen uit de auto en renden de zee in. Ongelofelijk maar waar lagen we nog geen vijf minuten nadat we de dolfijnen hadden gespot met ze te zwemmen in een afgelegen baai. Wat een ervaring. We konden ze bijna aanraken zo dichtbij zwommen ze. En dit alles zonder dat er ook maar een enkele toerist verder aanwezig was. Wat dat betreft is dit land echt nog een onontdekte plek.

Onze roadtrip eindigde met onze aankomst in Salalah. De auto werd keurig op tijd opgepikt en we hebben in Salalah nog een aantal heerlijke relaxdagen gehad. Het viel ons op dat er vooral veel Duitse (oudere) toeristen waren in Salalah. Wij brachten het gemiddelde leeftijdsniveau in ons hotel flink omlaag. De tour naar de woestijn was leuk en informatief. We hadden een erg leuke gids die goed Engels sprak. We hebben hem de hemd van het lijf gevraagd over alles waarover we ons in de voorafgaande twee weken hadden verwonderd tijdens onze reis. Een erg gezellige dag, al was één dag in de woestijn wel kort. We konden de woestijn hierdoor maar kort aanstippen. Tegelijkertijd waren we ook blij dat we de laatste anderhalve dag niets hadden gepland. Zo konden we ook nog even bijkomen en genieten van de zon. Overigens hebben we ook aan de kust in Salalah nog meerdere keren dolfijnen gespot. Superleuk!

De vakantie is echt voorbij gevlogen. We hebben zoals gezegd ontzettend veel plezier beleefd aan deze reis. De laatste dagen in Qatar maakte het plaatje nog compleet omdat we ook daar onze ogen hebben uitgekeken en omdat het erg leuk was om onze (schoon)zus en zwager weer te zien. Zij waren eerder ook in Oman geweest en het was leuk om onze ervaringen uit te wisselen.

De afgelopen week hebben we aan iedereen die het maar wilde horen onze vakantieverhalen verteld. Oman als vakantiebestemming raden we aan iedereen aan. Mochten er mensen in onze omgeving zijn die ook overwegen om Oman te bezoeken zullen wij hen zeker naar jullie doorverwijzen. Mede dankzij jullie was onze reis super geslaagd! Heel veel dank daarvoor.

Zonnige groeten,
Familie Groenen

Artikel delen:

Blijf op de hoogte

Mis niets en ontvang meer reisinspiratie, tips en nieuws rechtstreeks in uw inbox!